photo eppressgif_zpskdtrghdc.gif

Τετάρτη 29 Μαΐου 2013

Απάντηση Στ. Καλογιάννη για τη χάραξη της Ιόνιας Οδού στο δήμο Ζίτσας

Για το θέμα της χάραξης του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά "το οποίο επιχειρούν, πολύ όψιμα, να αναδείξουν ορισμένοι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Ζίτσας", όπως λέει σε ανακοίνωσή του, απαντά ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης. Όπως δήλωσε:
Η χάραξη του οδικού άξονα: Ιωάννινα (ανισόπεδος κόμβος Εγνατίας) – Καλπάκι – Κακαβιά, οριστικοποιήθηκε προ πενταετίας. 
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου εγκρίθηκε προ τετραετίας (ΚΥΑ ΕΥΠΕ/οικ. 145059/2009). Οι Περιβαλλοντικοί Όροι επέβαλαν τη σύνταξη και νέων μελετών, πέραν των συμβατικά προβλεπόμενων, οι οποίες είχαν ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2009. Οι μελέτες αυτές (οριστικές μελέτες τεχνικών έργων, ανάδειξη αρχαιολογικού χώρου Βορτοπού, κα) βρίσκονται υπό ανάθεση, διότι υπήρξαν ενστάσεις κατά το τελικό στάδιο του διαγωνισμού.
Για την οριστικοποίηση της χάραξης είχε προηγηθεί μακρύς και εξαντλητικός διάλογος με τους...
τοπικούς φορείς, ιδίως δε με την τοπική αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού. Αυτό οφείλουν να το διαβεβαιώσουν οι τότε δημοτικές αρχές των Δήμων Μπιζανίου, Πασσαρώνος, Κεντρικού Ζαγορίου, Καλπακίου, Πωγωνίου και η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Η «ορεινή χάραξη» είχε απορριφθεί, ως εναλλακτική λύση, από παλαιότερη προέγκριση χωροθέτησης του έργου για λόγους λειτουργικούς, περιβαλλοντικούς και κατασκευαστικούς. Αντιθέτως, η αδειοδοτημένη χάραξη αντιμετωπίζει όλα τα τεχνικά θέματα, ελαχιστοποιεί την κατάληψη αξιοποιήσιμης γεωργικής γης και διασφαλίζει ισοζύγιο υλικών κατασκευής, περιλαμβανομένων και των αδρανών.
Επισημαίνω ότι για να οριστικοποιηθεί η χάραξη και να εκδοθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου γνωμοδότησαν θετικά δεκάδες Υπηρεσίες σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο!
Επιπλέον:
α) Το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ιωαννίνων, το 2009, συμφώνησε με τη ΜΠΕ του έργου, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, οι οποίες ελήφθησαν υπ’ όψη στην ΚΥΑ έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.
β) Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος / Τμήμα Ηπείρου, με το υπ’ αρ. πρωτ. 507/2008 έγγραφό του προς τον τότε Δήμο Ευρυμενών, επισημαίνει: «… αναφορικά με το αίτημά σας για ορεινή χάραξη της Ιονίας οδού που σύμφωνα με την πρότασή σας θα διέρχεται από Ζωοδόχο, όρια Κληματιάς –Ροδοτοπίου, Ζίτσα, Παρακάλαμο, Καλπάκι, θεωρούμε ότι δεν είναι ενδεδειγμένη, διότι σε περίπτωση που υιοθετηθεί, το έργο θα προκύψει ιδιαίτερα δαπανηρό (πολλαπλάσιο της πρότασης ΥΠΕΧΩΔΕ) και με σημαντικά τεχνικά προβλήματα ... Τέλος, θεωρούμε ότι η πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ όπως τελικά διαμορφώθηκε για τη διέλευση της Ιόνιας οδού από την περιοχή σας, ενδείκνυται από τεχνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής άποψης».
Για όλα αυτά ενημέρωσα γραπτώς, τον περασμένο Μάρτιο, τους τέσσερις πρώην Δημάρχους των Δήμων Πασσαρώνος, Ευρυμενών, Μολοσσών και Ζίτσας κυρίους Αθ. Βλέτσα, Μιχ. Κατσάνο, Γ. Παργανά και Ν. Σιαπατόρη (συνημμένο έγγραφο υπ’ αρ. πρωτ. οικ. 11126/08.03.2013), οι οποίοι με ευχαρίστησαν και μου απάντησαν ότι «σε σύντομο διάστημα θα με ενημερώσουν λεπτομερέστερα» (συνημμένη απάντηση).
Ενημέρωσα επίσης, γραπτώς, όλους τους Φορείς του Νομού μας και φυσικά τον Δήμο Ζίτσας.
Ουδεμία απάντηση έλαβα επί του θέματος, από οποιονδήποτε.
Επισημαίνω ότι:
Είχα προτείνει, από το 2010, να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ, να δημοπρατηθεί και παράλληλα να εκπονούνται οι πρόσθετες μελέτες που επέβαλαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι, ώστε να κατασκευαστεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2007-2013). Δυστυχώς, αυτή η ρεαλιστική πρότασή μου δεν υιοθετήθηκε από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και το έργο δεν προχώρησε.
Όταν ανέλαβα τα καθήκοντά μου στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, μία από τις πάρα πολλές εκκρεμότητες που βρήκα αφορούσε και τον οδικό άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά. Έδωσα εντολή να προχωρήσουν το συντομότερο οι σχετικές διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό εκπονήθηκε η μελέτη ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου του ναού Αρείου Διός στον Βορτοπό, και μάλιστα με ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Ενημέρωσα γραπτώς (συνημμένη επιστολή υπ’ αρ. πρωτ.: οικ. 11140/08.03.2013) το Δήμο Ζίτσας και για τη θετική αυτή εξέλιξη.
Ουδεμία απάντηση έλαβα.
Κάλεσα επίσης τον κ. Δήμαρχο Ζίτσας στο Υπουργείο για να τον ενημερώσω.
Στο Υπουργείο έχουμε ήδη ετοιμάσει το τεχνικό δελτίο του έργου, που περιλαμβάνει την κατασκευή του πρώτου τμήματος, έως τον ανισόπεδο κόμβο Καρυών. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την ένταξή του στο ΕΣΠΑ. Οι δυσκολίες είναι τεράστιες, διότι χάθηκε εξαιρετικά πολύτιμος χρόνος επί δυόμιση χρόνια (2010-2012), το σχετικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα είναι υπέρ-δεσμευμένο και η προγραμματική περίοδος πλησιάζει στο τέλος της.
Περιθώρια για επιπλέον μελέτες και αλλαγή χάραξης δεν υπάρχουν, όπως γνωρίζουν όσοι στοιχειωδώς έχουν ασχοληθεί με το έργο.
Όσοι λοιπόν, πολύ όψιμα, καμώνονται τους αγανακτισμένους επιτιθέμενοι εναντίον μου, επιχειρώντας την ματαίωση του έργου χωρίς να έχουν καταθέσει ουδεμία ρεαλιστική πρόταση, χωρίς καν να έχουν απαντήσει στις επιστολές μου, ας βρουν άλλους τρόπους να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.
Το Υπουργείο, το οποίο είναι ανοιχτό σε όλους, επιδιώκει την προώθηση του πολύ σημαντικού αυτού έργου που ανήκει στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και θα ανοίξει νέες προοπτικές στον Τόπο μας, ιδίως δε για τους Δήμους Ζίτσας, Ζαγορίου, Πωγωνίου και Κόνιτσας.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου