Βαθαίνει το ρήγμα μεταξύ κυβέρνησης και αγροτών μετά την απόφαση να μην
τους επιτραπεί να στήσουν μπλόκα στους κεντρικούς οδικούς άξονες και τις
κόκκινες γραμμές που τέθηκαν στα αιτήματά τους.
Οι αγρότες σκληραίνουν τη στάση τους, με τα πρώτα τρακτέρ να βρίσκονται ήδη στους δρόμους της
Θεσσαλίας και της
Μακεδονίας.
Οι αστυνομικές δυνάμεις απέτρεψαν τους αγρότες να παρατάξουν τα τρακτέρ τους
εκατέρωθεν της εθνικής οδού για
όσο διάστημα διαρκούν οι διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Για να δούμε όμως πως και πότε ξεκίνησαν όλα αυτά.
Ολίγη ιστορία δεν βλάπτει....
Η ιστορία των «μπλόκων» στην Ελλάδα έχει αφετηρία τις αρχές της δεκαετίας
του ‘90 και τις
πρώτες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των βαμβακοπαραγωγών της Θεσσαλίας στη διάρκεια
της τελευταίας θητείας του Ανδρέα Παπανδρέου (1994).
Οι
δύσκολες οικονομικές συνθήκες εκείνης της εποχής στην Ελλάδα, η στασιμότητα
στις τιμές των αγροτικών προϊόντων, οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για
μείωση της παραγωγής (μετά την πρώτη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ από τον τότε Επίτροπο
Mac
Sari
το 1992) και το στρατηγικό πλεονέκτημα των θεσσαλών να μπορούν να
«κόβουν» εύκολα την Ελλάδα στα δύο, έφεραν στο
προσκήνιο μια νέα μορφή εκδηλώσεων διαμαρτυρίας που έμελλε να εξελιχθεί στο
πιο προσφιλές «σπορ» των θεσσαλών αγροτών για δύο περίπου δεκαετίες.
Αν το
πρόβλημα στη διάθεση των αγροτικών προϊόντων και ιδιαίτερα του βαμβακιού, ήταν
το στοιχείο που προκά- λεσε αυτές τις κινητοποιήσεις, στην επιτυχία του
«θεσμού» των μπλόκων και στην καθιέρωσή του, ως μόνιμου τρόπου διαμαρτυρίας
του αγροτικού κόσμου, συνέβαλε σε πολύ μεγάλο βαθμό, η νεοσύστατη τότε
ιδιωτική τηλεόραση και οι φιλότιμες προσπάθειες κάποιων νεοφώτιστων τότε
τηλεοπτικών συντακτών να αναδείξουν το θέμα, να κερδίσουν σε τηλεθέαση και να
καθιερωθούν στο δημοσιογραφικό στερέωμα. Σίγουρα, η εικόνα του Καρδιτσιώτη
αγροτοσυνδι- καλιστή Βαγγέλη Μπούτα, με το σκούρο κοντό παλτό στους ώμους και
το τσιγάρο στο χέρι, ήταν εκείνα τα κρύα βράδια του χειμώνα του 1996 «βούτυρο στο ψωμί» του κάθε νεαρού δημοσιογράφου που είχε
κληθεί από το κανάλι του να κατασκηνώσει μαζί με τους αγρότες του κάμπου κάτω
από τη γέφυρα της Βιοκαρπέτ στη μικρή και μοναδική τότε εθνική οδό Αθήνας -
Θεσσαλονίκης.
Τον τόνο
της εκδήλωσης τσν έδιναν οι Καρδιτσιώτες! Εκτός του ότι είχαν το μεγαλύτερο πρόβλημα από τις «αδικίες» με το εθνικό πλαφόν παραγωγής στο
βαμβάκι και τη συνυπευθυνότητα που προέ- βλεπαν οι κοινοτικοί κανονισμοί, ως
φιλοξενούμενοι στον κόμβο της Βιοκαρπέτ, ήταν αυτοί που έμεναν μέρα νύχτα στο
μπλόκο, είχαν οργανωθεί με μικρές σκηνές και στρώματα για ξεκουράζονται κάποιες
ώρες και φυσικά είχαν διαμορφώσει τις καλύτερες σχέσεις με τους εκπροσώπους
του Τύπου, των οποίων την αλληλεγγύη είχαν εξασφαλισμένη.
Τι να
πρωτοθυμηθεί κανείς από εκείνον το βαρύ χειμώνα του 1996 -1997; Τα ανοικτά
παράθυρα με τον Μπούτα και τους υπόλοιπους στα νυχτερινά τηλεοπτικά δελτία;
Τις αντεγκλήσεις που άρχισαν να εκδηλώνονται με τους εκπροσώπους των
ιδιοκτητών και οδηγών φορτηγών, με αφορμή τον αποκλεισμό των δρόμων; To C 130 με τσν τότε υπουργό
Γεωργίας Στέφανο Τζουμάκα που προσγειώθηκε στο πολεμικό αεροδρόμιο της Λάρισας
με την αποστολή να καταλήγει στην Περιφέρεια για ολονϋκτιες διαπραγματεύσεις
με τους αγροτοσυνδικα- λιστές; Το ανοιξιάτικο μπλόκο στσν κόμβο των Μικροθηβών
όπου η νεοφώτιστη τότε κυβέρνηση Σημίτη υποχρεώθηκε να ζητήσει από την
αστυνομία να εκδηλώσει μια «επιχείρηση - ντροπή» και να ξεφούσκωσα τα λάστιχα των τρακτέρ που ήταν
παραταγμένα κατά μήκος της εθνικής οδού; Τη άλλη μεγάλη μετακίνηση των
Θεσσαλών, λίγα χρόνια μετά προς τον κόμβο των Τεμπών και την εκδήλωση της
διαφωνίας μεταξύ των α- γροτοσυνδικαλιστών (κυρίως μεταξύ των προσκείμενων στις
παρατάξεις του ΚΚΕ και της Νέας Δημοκρατίας) απ’ όπου και ξεκίνησε ουσιαστικά
το οριστικό διαζύγιο και η αδυναμία συνεννόησης έκτο- τε σε συνδικαλιστικό
επίπεδο για διεκδικήσεις και τρόπους διαμαρτυρίας. Αλλωστε, ένα χρόνο μετά,
το τοπίο είχε αλλάξει, καθώς η διακυβέρνηση της χώρας είχε περάσει πλέον στη
Νέα Δημοκρατία και οι «γαλάζιοι στρατηγοί» του κάμπου έπρεπε να συμμορφωθούν
με το νέο πνεύμα άσκησης της εξουσίας και να εγκαταλείψουν το «αντάρτικο» με τα
μπλόκα στις εθνικές οδούς.
Πού
βρίσκονται τα πράγματα σήμερα; Με δύο λόγια, τα προβλήματα, κυρίως λόγω της
διαμόρφωσης των τιμών σε χαμηλή επίπεδα είναι μεγάλα, καθώς οι αγροτικές
εκμεταλλεύσεις αιμορραγούν. Οι παλιές οργανώσεις, θεσμικές και άτυπες, όπως
επίσης και οι εκφραστές τους βρίσκονται σε απόλυτο τέλμα. Οι συνθήκες
υποχρεώνουν τη νέα γενιά αγροτών να πάρει το παιχνίδι στα χέρια της.
Υπάρχουν ήδη κάποια αξιόλογα «παιδιά» που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να αναδείξουν τα ηγετικά τους προσόντα και να
διαμορφώσουν μια νέα κατάσταση στο συνδικαλιστικό χώρο των αγροτών. Τα
πράγματα είναι πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι στη δεκαετία του ’80 και του ‘90.
Σίγουρα η συνταγή για τη δημιουργία ενός νέου αγροτικού κινήματος με άποψη,
διεκδικητικό ρόλο και αποτελεσματική δράση δεν μπορεί να είναι η ίδια.
Χρειάζεται επομένως, μελέτη, σχέδιο, στρατηγική και συγκροτημένη δράση. Τα
αποτελέσματα θα τα δείξει ο χρόνος!
KourentaGate.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου